In augustus 2009 hebben ECPAT International en The Body Shop een driejarige campagne gelanceerd om de bescherming van kinderen van sekshandel te versterken.

De objectieven van deze campagne waren om de publieke gewaarwording van de reikwijdte van dit fenomeen te verhogen en om fondsen te verhogen om meer preventieve projecten te ontwikkelen en om slachtoffers van mensenhandel te assisteren. 

Dit was ook een opportuniteit om de creatoren van de wet aan te moedigen iets te doen voor een betere bescherming van kinderen tegen deze handel. Bij de lancering van de campagne hebben ECPAT International en The Body Shop een rapport gepubliceerd "Their protection is in our hands".

ECPAT TBS Campaign logo

 

De campagne is uitgevoerd in de winkels van het merk in meer dan 60 landen. In België werd het gelanceerd in de aanwezigheid van twee vice-Eerste Ministers Joëlle Milquet en Laurette Onkelinx.

ECPAT België heeft een rapport "Belgium Progess Card 2010" voorbereid, om de sleutel middelen die geïmplementeerd waren door de overheid om het probleem aan te pakken, te presenteren en gevolgd bij relevante aanbevelingen om de nationale acties te verbeteren.

Dani Klein, sponsor of the campaign in Belgium
Dani Klein, sponsor of the campaign in Belgium

 

De Zanger Dani Klein was toegetreden als sponsor voor de campagne en heeft een van de eerste petities in België getekend, oproepend tot:

  • De creatie van gespecialiseerde politie-eenheden om niet-begeleide minderjarigen en kinderhandel te identificeren.
  • Het verkrijgen van meer residentiële opties en toevluchtsoorden om hulp en assistentie ter beschikking te stellen van slachtoffers van kinderhandel, zeker in kleinere steden aangezien deze momenteel onvoldoende zijn.
  • De herziening van de condities om de status van ‘slachtoffer van mensenhandel’ te verkrijgen, als de residentiële status van slachtoffers van kinderhandel.
Petition ECPAT Belgium -The BODY SHOP
Petition ECPAT Belgium -The BODY SHOP

102.911 Belgen tekende petitie

Op 28 juli 2011 heeft Joëlle Milquet, toenmalig Minister van Gelijke Kansen, met grote interesse de 102,911 petities in handen gekregen in België door de delegatie van ECPAT België, The Body Shop en andere supporters. In december 2011, kort na de vorming van de nieuwe regering, was ECPAT België gecontacteerd door het kabinet van Joëlle Milquet, huidig Minister ban Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, om de maatregelen gelijst in de petitie te implementeren.

Joëlle Milquet, Vice-Première Ministre et Ministre de l’Egalité des chances
Joëlle Milquet, Vice-Eerste Minister van Gelijkheid van Kansen

In 2012 publiceerde ECPAT België een analyse “La traite des enfants en Belgique: quelle protection?” om de veranderingen van de driejarige campagne te analyseren.

Meer dan 2 miljoen Europese burgers hebben de petitie ondertekend

Op 28 juni 2011 werden meer dan 2 miljoen petities ingediend bij de Europese Commissionair Cecilia Malmström in de aanwezigheid van de Executive Director van ECPAT International en het hoofd van de Internationale Campagne met The Body Shop.

7 miljoen mensen van over de hele wereld hebben de petitie getekend

In september 2011 waren de 7 miljoen handtekeningen gepresenteerd aan de President van de Verenigde Naties Mensenrechten Raad en het Hoofd van het Comité van de Kinderrechten. De campagne “Stop trafficking of minors for sexual purposes” is de grootste petitie die ooit werd ingediend bij de Verenigde Naties!

Aan het eind van de campagne, werd het rapport "Creating Change through Partnership" gepubliceerd door ECPAT International.