De toeristische sector
Naast het Ik zeg STOP project, organiseert ECPAT vele acties die gericht zijn op bewustmaking van de toerismesector of toekomstige professionals.
Naast het Ik zeg STOP project, organiseert ECPAT vele acties die gericht zijn op bewustmaking van de toerismesector of toekomstige professionals.
ECPAT België leidt zowel professionals uit de toeristische sector als studenten – toekomstige professionals – op in kwesties van seksuele uitbuiting van kinderen op het gebied van reizen en toerisme.
Zo heeft ECPAT België het personeel van de ACCOR-hotels (Ibis, Pullman, Sofitel, Novotel) en het prestigieuze Brusselse hotel Steigenberger Wiltcher’s opgeleid, zodat werknemers vermoedde situaties van seksuele uitbuiting van kinderen of gedwongen prostitutie kunnen opsporen en erop kunnen reageren. De training was gericht op concrete en participatieve activiteiten, zoals rollenspellen, om de reflexen van de deelnemers zo goed mogelijk te verankeren.
ECPAT België gaat naar vakantiebeurzen om de bewustwording te verhogen niet alleen bij reizigers maar ook en vooral bij de professionals die normaal gesproken niet zouden worden ontmoet tijdens de opleiding.
Zo hadden wij bijvoorbeeld een stand op het Brusselse vakantiesalon of op de beurs Vert Bleu Soleil in Luik. Gedurende vier dagen worden enkele honderden bezoekers geïnformeerd over het bestaan van de website “Ik zeg STOP! “en ECPAT. Bij deze gelegenheid vertelden verschillende reizigers ons dat ze zich zorgen maakten over bepaalde situaties in het buitenland. ECPAT België richtte zich ook tot een dertigtal toeristische operatoren (hotels, campings, touroperators, reisbureaus).
Toeristische infrastructuren worden gebruikt om seksueel misbruik te plegen in bepaalde omstandigheden. Daarom moet de toeristische sector zich expliciet engageren tegen de seksuele uitbuiting van kinderen.
Sinds 1998 verenigt de « Gedragscode voor de bescherming van kinderen tegen seksuele uitbuiting in de toerisme- en de reisindustrie » wereldwijd honderden bedrijven.
Als lokale vertegenwoordiger van de Code zorgt ECPAT België ervoor dat de Belgische ondergetekende de zes criteria van de Code naleven, namelijk:
ECPAT België organiseert in deze context opleidingen die op aanvraag beschikbaar zijn.
« Don’t Look Away » is een Europees meldingsplatform dat nationale meldingslijnen zoals « Ik zeg STOP! » samenbrengt.
Het is ook een campagne tegen de seksuele uitbuiting van kinderen, vooral tijdens grote sportevenementen. Inderdaad, deze evenementen trekken een groot aantal reizigers aan, wat het risico op seksuele uitbuiting van kinderen verhoogt. Het is dus belangrijk om aan preventie te doen en reizigers aan te moedigen om elke verdachte situatie onmiddellijk te melden.
Tijdens het Wereldkampioenschap Voetbal in Brazilië (2014) steunden de voetballers Kaká en Juninho deze campagne.
« Don’t Look Away » richt zich ook tot professionals uit de toeristische sector via de tool Serious Game. Dit is een opleidingstool die via concrete cases iedereen uitnodigt om zijn reacties te testen op mogelijke situaties van seksueel misbruik van kinderen. En jij, hoe zou jij reageren?
Ten slotte is « Don’t Look Away » ook een internationaal consortium van partners uit verschillende sectoren die in verschillende landen actief zijn, zoals in Zuid-Afrika, Duitsland, Oostenrijk, België, Brazilië, Bulgarije, Spanje, Frankrijk, Gambia, Italië, Kenia, Luxemburg, Madagaskar, Nederland, Polen, Tsjechië, Roemenië, het Verenigd Koninkrijk, Oekraïne, Senegal en Zwitserland.